Linnies verden

mandag 2. november 2015

En vanlig dag i praksis.

Først: Jeg hadde over 100 hits på bloggen i går - sykt kult at det var så mange tok seg turen innom :) Selv på den tida da jeg blogget fast, tror jeg ikke at det ofte var så mange innom på én dag!

*

I dette innlegget tenkte jeg å la dere få litt innblikk i hva jeg gjør en vanlig dag i praksis. Jeg tenkte å ta denne mandagen som eksempel.

I dag ringte klokken min 6:15. Jeg som var helt død etter en natt med lite søvn valgte å snooze og. ligge en liten halvtime lenger. Sånn egentlig har jeg veldig lyst til å ikke være en "snooze-person" - en person som ikke tillater seg å trykke på snooze, men som står opp når alarmen går første gang - men jeg er tydeligvis for svak. Jeg stod opp og tok en rask dusj, spiste frokost og smurte meg et lite fjell av brødskiver til niste. Kun en drøy halvtime senere var jeg ute av huset på vei til bussen for å dra til skolen.

Vel framme på skolen ble jeg sittende og forberede en powerpoint jeg tenkte jeg skulle bruke i den første timen. Mandag første time er det fransk med 9. klasse på timeplanen, og i dag skulle vi repetere bøyingen av -er-verb og av verbet faire og vi skulle lære bøyingen av et nytt regelrett verb, nemlig -ir-verb. Helt på starten av timen skulle vi repetere klokka og tall mellom 1-100 som vi hadde forrige time. Timen hadde jeg forberedt så slik ut:

Notatene mine til timen.
Sant å si ser jeg sjelden på disse notatene i selve timen. Hvis jeg ikke har laget planen samme dag, leser jeg bare gjennom planen før timen begynner. Hvis jeg har skrevet planen samme dag, husker jeg det aller meste når timen begynner.

Timen starter alltid med at jeg skriver opp mål for timen på tavla. Målet for timen står i rødt (haha, jeg liker å gjøre notatene litt fargerike slik at det viktige kommer tydelig fram). Deretter prøver jeg å anslå hvor lang tid jeg kommer til å bruke på enhver ting vi skal gå gjennom, slik at jeg har en liten feeling om når jeg må videre på neste oppgave.

Jeg hadde satt av 15 min til repetisjon, 5 min til repetisjon av -er-verb, 5 min til repetisjon av det uregelrette verbet faire, 10 min til gjennomgangen av bøyingsformene til det nye regelrette verb;
-ir-verb og resten av timen til å jobbe med oppgaver knyttet til det jeg hadde gått gjennom. Disse planene går ikke alltid helt etter planen, og i dag brukte jeg nesten en halvtime på repetisjonen! Dette førte til at jeg på slutten ikke rakk å gå gjennom svarene til oppgavene de hadde jobbet med - powerpointen jeg hadde laget før timen. Det må jeg altså rekke å ta opp igjen neste time. Men jeg syns det var en fin time allikevel, selv om jeg ikke rakk å gjøre alt jeg hadde planer om å rekke. Tror kanskje allerede at det fra før er et par ting jeg ikke har hatt tid til tidligere som jeg har måtte utsette - jeg håper virkelig jeg rekker å bli ferdig med alt før jeg er ferdig!

Da timen nærmet seg slutten, delte jeg ut noen post-it lapper til elevene hvor de skulle skrive ned ord og/eller uttrykk som de hadde lært gjennom timen. Utrolig interessant for meg å se hva de faktisk plukker opp av det jeg går gjennom, samtidig som jeg håper det er nyttig for dem å reflektere over og være bevisst over sin egen læring.

I andre time møtte jeg Kristine (studenten jeg underviser norsk sammen med) og vi begynte å planlegge litt undervisning fremover. Hun har talt opp de 60 undervisningstimene etter denne uken, mens jeg må undervise i en uke til, så vi fordelte litt arbeid og planlegging. I storefri (blir storefriminuttet fremdeles kalt storefri?) fikk jeg oppdraget å overta inspeksjon for veilederen min. Jeg hadde ikke prøvd det før, så var spent mens jeg tok på meg refleksvesten. På baksiden står det "Har du det bra?", og jeg syns det er et fint tiltak :) Jeg fikk ansvaret for å vandre i to av skolens ganger, og jeg benyttet anledningen til å snakke litt med noen av elevene og se bare observere hva de brukte friminuttet på.

Klar for inspeksjon!
Fra 11:20 og fram til 13:00 planla jeg fransktimene fremover. Det er helt vilt mange papirer å holde orden på! Helt sykt hvor høyt forbruket er av papir på en skole - og jeg har bare to klasser! I starten av praksisen var det litt kult, egentlig. "Det er så mange papirer jeg klarer å holde styr på!" Nå har det blitt nærmere "Det er så mange papirer jeg ikke klarer å holde styr på!". Jeg har en perm og to kladdebøker, og klarer heldigvis å holde papirene samlet i dem. Men det er vanskelig å holde kontroll på alt allikevel. Det er noe jeg er nødt til å finne ut et system på til jeg selv blir lærer - virkelig!

Her er det jeg har planlagt til torsdagstimen. 

Kanskje litt mer oversiktlig? 
Jeg ser nå at jeg må huske å skrive på et mål for timen!

Noe annet jeg prøver å huske etter en time er å notere ned ting jeg må huske til neste gang. I begynnelsen av praksisen pleide jeg å ta alt i hodet, men nå har det blitt så mye å huske på at jeg har blitt nødt til å skrive det ned. Det er helt sykt fort gjort å glemme å gi viktige beskjeder.


Da klokken ble 13:40 skulle Kristine og jeg undervise i norsk. Timen skulle i bare bestå av fremføringer, og en veldig positiv ting til det er at til slike timer trengs det ingen planlegging! Men timen gikk unna mye fortere enn vi hadde sett for oss. Vi hadde heldigvis forberedt noen "norskleker" hvis vi ble ferdig tidlig, og det viste seg å være nyttig! Vi hadde en aliaslek med begreper fra kapittelet vi har vært gjennom og siden vi hadde enda mer tid etter det, tok vi en ordlek også. Det slo godt an, og det var gøy å se at alle var så engasjerte som de var!

Etter denne timen dro jeg hjem. Jeg stoppet en tur på butikken for å gjøre unna en god handletur for storparten av uka til helga. Det er alltid godt å få gjort!

Her hjemme har jeg ikke gjort mye. Jeg mister alltid energi når jeg kommer hjem, selv hvor mye stå-på-vilje jeg har når jeg drar fra skolen. Jeg tenkte å begynne å lese litt nå før jeg lager meg litt middag. Jeg tar nok tidlig kvelden i dag siden jeg sov så få timer i natt, jeg kjenner i grunn allerede nå at jeg begynner å bli trøtt.

Vi skrives!
- Linnie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar